top of page

Lovisaskolan, Lund

”Att inkludera elever i design av lärmiljö för anpassad grundskola”

Ett unikt projekt som vi är oerhört stolta att vara en del av! 

Vi på KAMOMA har på uppdrag av Lunds kommun tillsammans med Lundafastigheter, VIEW Arkitekter och verksamheten på Stenröseskolan årskurs 1-9 tagit fram ett stödmaterial för dialog med elever på anpassad grundskola, inom ramen för Lunds kommuns arbete med social hållbarhet och i enlighet med Barnkonventionen. Vi bjöds din till uppdraget att ta fram ett dialogunderlag för elever i anpassad grundskola, med syftet att inkludera eleverna i utformningen av sin nya lärmiljö.

Projektgruppen bestående av arkitekter, landskapsarkitekter samt projektledare och pedagoger/ personal från den aktuella verksamheten, tog avstamp i att hitta en gemensam målbild och samtidigt lyssna in och förstå elevernas samt verksamhetens förutsättningar. Det var ett viktigt och lärorikt steg för att skapa möjlighet till att kunna avläsa och tolka elevernas reaktioner. Vi på KAMOMA och VIEW Arkitekter var genom hela processen aktiva som både författare och sammanställare av dialogunderlaget.

Därefter analyserades materialet. Analysen var sedan en viktig del i designunderlaget, och grundstenen till den fortsatta projekteringen av Lovisaskolan- en ny anpassad grundskola av och för eleverna på Stenröseskolan

bottom of page